זוכרים את חדר המורים מבית הספר שלכם? החדר הכל כך חשוב הזה,
עם כיסאות העץ וריח הספרים האבק והקפה השחור, זוכרים אותו?
זה שאסור היה לכם בשום פנים ואופן להיכנס אליו ללא ליווי של מורה?
אין צורך לאמץ את הזיכרון, כי היום הוא נראה בדיוק כמו לפני שנים, ומספיק לקפוץ לחדר המורים הקרוב למקום מגורכם ולהתרשם מפיסת היסטוריה.
כן, פיסת היסטוריה בישראל 2018.
לא פעם כשאני אוספת את ביתי מבית הספר אחרי יום לימודים אני מציצה אל חדר המורים ובאמת שלא מבינה איך המורים בישראל יכולים להתנהל בחדר מורים שכזה.
איך הם בודקים מבחנים, מכינים את השיעור הבא, עוברים על מיילים וכן, איך הם נחים,
גם למורים בישראל מגיע לנוח. לא?
בתור תלמידה תמיד ידעתי שחדר מורים זו הליבה של בית הספר, שם הכל קורה.
משם יוצאים המורים חדורי המוטיבציה לעבר הכיתות, ומחנכים דורות שלמים של תלמידים שלימים יהפכו להיות רופאים, עו"ד מהנדסים ופוליטיקאים ועוד מקצועות שדור ה- Z המציא לעצמו.
משם יוצאת הבשורה, והבשורה יכולה להיות אנרגטית וסוחפת ויכולה להיות חלושה.
המורים צריכים להיות בשיאם כשהם נכנסים לכיתה, אחרי שעצרו להתרעננות, נחו קצת, הכינו את השיעור בשקט ושלווה, ומוכנים פיזית ומנטלית לעמוד בפני 30 תלמידים ולפרוס את משנתם.
אתמול כששוב אספתי את ביתי אחרי העבודה מבית הספר חשבתי לעצמי שאולי חדרי המורים בישראל נראים כך כי קוראים להם חדר מורים.
ומה לעשות, חדר זה חדר, קטן, צנוע, בלי סופרלטיביים מיוחדים פשוט חדר.
וכאן הבעיה, בואו נכנה את המקום הזה שבו המורים אמורים לעבוד "חלל מורים" או סביבת מורים"
או כל כינוי אחר שממחיש גודל מרחב, וקידמה.
בואו נשאיר את המילה חדר מאחור, יחד עם כיסאות העץ, הספרים המאובקים,
ומטול השקפים.
למורים בישראל דרושה סביבת עבודה מתקדמת וראויה.
ויפה שעה קודם.
בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים חברתיים ותרבותיים מהירים, התקדמות פנומנלית בטכנולוגיות התקשורת והמידע.
עוד לא אמרנו סלפי וכבר ממצאים את הדבר הבא.
תחשבו על הטכנולוגיה לפני עשרים שנה והיום.
שינוי היסטרי, יש לומר היסטורי.
אך האם השינויים האלה מגיעים לפתחו של המקצוע החשוב ביותר בישראל?
את התשובה חברים אתם יכולים לראות בעצמכם בכל פעם שאתם באים לאסוף את הילדים מבית הספר.
תכירו, סביבת העבודה של המורה בישראל, או כפי שאתם מכירים אותו מלפני יותר מ- 60 שנה, חדר המורים.
עכשיו חשבו רגע על צרכיו של המורה בשנת 2018, האם כיסאות עץ, כיור, מקרר קטן,
קומקום חשמלי ושקית תה הם ארגז הכלים הראוי כדי לתקשר עם ההתקדמות הטכנולוגית של היום?
האם המורה יכול לעבוד בחדר המורים הזה? לכתוב ולבדוק מבחנים?
להיפגש אחד על אחד על התלמידים או לתת שיעורי תגבור לתלמידים המתקשים? לצערי,
בישראל 2018 חושבים שכן.
איך בדיוק אתם רוצים לחבר את המורה לקדמה הטכנולוגית המשתוללת שם בחוץ בתוך חדר מורים של 50 מ"ר המשמש כ-70 מורים ומורות.
אנחנו תקועים, וכדאי שנבין את זה ויפה שעה קודם.
מחקר שנערך בשיתוף עם 6 מדינות אירופאיות ו-OECD
מגדיר "מרחבים חינוכיים" כ"מרחב פיזי התומך במכפלות מרובות
תכניות הוראה ופדגוגיה מגוונות, כולל טכנולוגיות עכשוויות ומדגים ביצועים אופטימיים ביותר לגבי סביבת המורה.
והכי חשוב מראה קשר ישיר בין סביבת המורה לביצועיו.
ושם, אצל החברים בחו"ל הביצועים הרבה יותר טובים. ולא כי בלונדון יש מוסיקה טובה ומורים יותר טובים
כי כאן אצלנו הייאוש פשוט נעשה יותר נוח.
אז מה למדנו היום?
למדנו שבעולם משתנה, גם סביבת העבודה של המורים חייבת להשתנות.
דמיינו שאתם מגיעים לרופא המשפחה או לפסיכולוג והם ממתינים לכם מחוץ לקליניקה שלהם,
מושיבים אתכם על כיסא בחדר ההמתנה היכן ששאר הפציינטים ממתינים
ושם לעיני כולם מתחילים לטפל בכם.
כך בדיוק מרגיש תלמיד שמגיע לחדר המורים היום, בישראל 2018 לשוחח עם המורה שלו.
חוסר פרטיות, כזה שאותו תלמיד יחשוב פעמיים לפני שיחליט לאזור אומץ ולספר את מה שעובר עליו למורה שלו,
כשסביבו שאר מורי בית הספר, אוכלים, שותים או בודקים מבחנים.
המציאות הזאת בה אין פרטיות בחדרי המורים יכולה לעלות לנו ביוקר!
דמיינו תלמיד מתקשה, או כזה שחווה תקופה לא פשוטה בבית, או תלמיד שרוצה להתייעץ על סתם נושא ולמורה אין את הסביבה הנאותה לקיים את המפגש הזה.
המורה אמור להיות מורה ומחנך גם מחוץ לחדר המורים, מורה הוא לא רק בובה ליד לוח שמלמד חשבון ומדעים.
מורה הוא מנטור, הוא נטבח בחייו של התלמיד ולא בכדי מורים טובים זוכרים לעולם,
אז איך מורה יכול לעשות את העובדה החשובה שלו בהעדר סביבה ראויה,
אם לעורך הדין, לרופא, לעובד בהייטק יש את המשרד שלו או את הפינה שלו גם למורה בישראל מגיע.
תחשבו על זה.
סביבת העבודה היא אחד מגורמי המפתח להצלחתו של תהליך עבודה, ובפרט שחלל העבודה משמש עובדים רבים שלהם משימות רבות ושונות.
סביבת עבודה נעימה ונוחה, לא רק שמשפרת את תפוקת העבודה ואיכותה, אלא שהיא מעניקה לעובדים תחושת הערכה עצמית, אכפתיות, מוטיבציה, שייכות ועוד.
כמה כסף צריך בשביל זה?
האם זה אפשרי גם עם תקציב מוגבל?
מה אפשר לעשות אם אין לנו תקציב בשביל זה?
אלה השאלות שאני נשאל ברוב הפעמים שאני מדבר עם מנהלות ומנהלי בתי ספר בעניין שינוי תכנוני ועיצובי של חדרי המורים.
כאן אני רוצה לשתף אתכם, מנהלי בתי הספר, במספר טיפים לתכנון חדר המורים, הניתנים ליישום ללא תלות בתקציב:
1. התייעצו עם המורים- שאלו אותם מה הם היו רוצים לשנות- זה החדר שלהם!
2. לחדר מורים ממוצע יש המון תפקידים: הפסקת קפה, חדר אוכל, חדר שהייה, שיחות אישיות, לימוד פרטני... צמצמו את התפקידים ל 4-5 בלבד, במידת
האפשר השתמשו בחללים אחרים בבית הספר לשאר הפעולות.
3. הוציאו מחדר המורים את מכונות השכפול והצילום, העבירו אותן לאחריות אב הבית, כך תשפרו את האווירה בחדר המורים וגם תחסכו בעלויות התפעול.
4. הבדילו בין אזור האוכל (הקרוב למטבח) לבין אזורי העבודה בעזרת ריהוט שונה/ צבע אחר וכו', הרבה יותר נעים לאכול ללא ערמות דפים על השולחן.
5. אם חדר המורים משמש גם לפעילויות מיוחדות מזדמנות, קחו גם את זה כחלק משיקולי התכנון.
6. נסו להבין מהי התרבות הארגונית אותה אתם רוצים לקדם, ודאגו שהסביבה הפיזית תתמוך בה ותאפשר אותה.
7. בחרו סגנון עיצובי אחיד ומובן, אל תנסו לרצות את טעמם של כולם- זה אף פעם לא יקרה!
8. גוונו את אפשרויות השימוש בחלל העבודה, השתמשו בסוגי ריהוט שונים: כורסאות, ספות, דלפק גבוה..
9. צרו אזורים בעלי אופי שונה: פתוחים ומרכזיים למפגש, מבודדים לעבודה שקטה...
10. צרו פינות עבודה לקבוצות קטנות, זה מעודד שיתוף ולמידה בין המורים.
11. נסו לייחד את הפעילות של כל פינה בעזרת עזרים שונים: לוח מחיק יעודד פעילות שיתופית, טלוויזיה תאפשר שימוש ומצגות...
בהצלחה!
משה בן-דוד
בן-דוד קאסוטו אדריכלות לילדים ולנוער